
- Place BRONKS
- Comment
Wegens verbouwingen speelt Kaaitheater ook dit seizoen nog op verschillende plekken in Brussel. Naast de co-presentaties (De vrouw die zich verslikte in haar ondergoed en YES) stellen wij ons theater ook ter beschikking voor deze eigen programmatie van Kaaitheater. Alle info en tickets voor deze voorstelling via de kanalen van Kaaitheater.
Can you spend spare time? When is one a big spender? How do you spend spare time? How do you spend your spare time? Do you like to play? Sports? Do you work? Out? Do you go to the gym? I’m pretty sure I saw you there...
In SPARE TIME WORK benadert buren op muzikale wijze gedachten en ideeën over (reproductieve) arbeid en vrije tijd. Ze verkennen klasse en groei met behulp van personages als Adult Hood and Young, Cleaner, Grown Woman en Office Worker. Ondergedompeld in verschillende kleursferen onderzoeken ze een verscheidenheid aan (machts)relaties, verlangens en realiteiten, omringd door de interne en externe stemmen van (persoonlijke) geschiedenissen en radio, internet en televisie. Op welke manier vertelt onze ‘dag van vandaag’ ons wat we moeten zijn, waar we moeten staan en wat we moeten doen? Wie draagt de dogma's, codes, wetten en welke systemen zijn er aan het werk?
Spare Time Work is een intrigerend Gesamtkunstwerk, ergens tussen kindertelevisie, het duistere absurdisme van Tim Burton en filosofische kritiek.
De Standaard, Filip Tielens
Ik heb veel gelachen, maar bleef achter met de vervelende vraag of we echt willen dat onze kinderen opgroeien in een wereld waar meten de enige kennis is. Waarom zou spelen dat niet ook zijn? ‘SPARE TIME WORK’ is een mooi pleidooi voor dat laatste.
Pzazz, Pieter T’Jonck
De manier waarop ons werk in elkaar zit, lijkt op de manier waarop een droom functioneert. De manier waarop je in een droom handelt lijkt logisch, een soort vertering van veel dingen die in je leven gebeuren, dingen die je gelezen hebt, of online gezien, of in films, alles wordt vermengd, ervaringen, gevoeligheden. De verschillen tussen goed en fout, goed of slecht, zijn veel meer vermengd. Ik denk dat het idee van een droom een beetje is als de dramaturgie in ons werk.
Subbacultcha, Dlisah Lapidus
Buren’s arsenaal bestaat uit duidelijk gedefinieerde personages die zich elk op een specifieke manier verhouden tot het heersende vrouwbeeld, polyvalente rekwisieten die voortdurend herschikt worden en kleurrijke kostuums die al even multifunctioneel zijn. Dit alles in een strak gechoreografeerde performancestijl die tegelijkertijd genoeg ruimte laat voor speelsheid, overgoten met een vleugje feministische maatschappijkritiek.
Ecetera, Simon Knaeps
CREDITS
CONCEPT & PERFORMANCE buren (Oshin Albrecht & Melissa Mabesoone) LIGHT Vera Martins / MUSIC AND SOUND buren & Benne Dousselaere / SET DESIGN buren & Kato Six / EXTERNAL EYE Charlotte Vanden Eynde / COSTUMES buren & Claudine Grinwis Plaat Stultjes / PRODUCTION MANAGER Famke Dhont / PRODUCED BY buren & workspacebrussels / CO-PRODUCTION Playground (STUK & Museum M), Workspacebrussels, Art Centre Vooruit, KAAP, de Brakke Grond, Kaaitheater, BUDA, de T H E A T E R M A K E R / SUPPORTED BY the Flemish Community, the Flemish Community Commission, and apap – FEMINIST FUTURES, a project co-founded by the Creative Europe Programme of the European Union.