Beoordelingsprocedure Carte Blanche

1.Algemene principes en beoordelingscriteria

Alle inzendingen voor Carte Blanche worden beoordeeld door een jury bestaande uit peers uit het brede veld van de podiumkunsten, aangevuld met de artistieke kern van BRONKS, dat 30 jaar ervaring heeft in het ontwikkelen en produceren van theater voor jonge doelgroepen.

Daarnaast wordt in de tweede fase van de selectieprocedure samengewerkt met jongeren uit BRONKS, een groep die actief betrokken is bij het artistieke veld en een cruciale stem heeft in de beoordeling van de projecten.

De beoordeling gebeurt aan de hand van kernwaarden en criteria die voortvloeien uit de visietekst van BRONKS.

Deze omvatten:

  • Artistieke kwaliteit: Relevantie, innovatie en gelaagdheid binnen het theaterlandschap.
  • Theater voor alle leeftijden: Inclusiviteit en toegankelijkheid zonder artistieke compromissen.
  • Experiment en vernieuwing: Hoe het project de grenzen van het medium opzoekt.
  • Contextuele relevantie: Aansluiting bij de Brusselse context en/of het jeugdtheaterlandschap.
  • Co-creatieve aanpak: De mate waarin jongeren of kinderen als volwaardige medemakers worden betrokken.
  • Haalbaarheid: De grootte van het project in verhouding tot de beschikbare middelen, inclusief:
    • Budgettair: Kan het project binnen de beschikbare financiële middelen gerealiseerd worden?
    • Organisatorisch: Is de structuur van het project werkbaar binnen de productiecapaciteit van BRONKS?
    • Maaktijd en productieproces: Is de voorgestelde tijdlijn realistisch?
    • Tourneemogelijkheden: Hoe geschikt is het project voor hernemingen en een bredere spreiding?

 

2. Beoordelingsprocedure in drie fasen

Fase 1: Voorselectie op basis van stemmingen begin mei 2025.

  • Elk voorstel wordt individueel beoordeeld door de juryleden (bestaande uit het artistieke team van BRONKS, artiesten en externe partners).
  • Juryleden stemmen op basis van de beoordelingscriteria om een eerste selectie te maken.
  • De voorstellen met de meeste stemmen gaan door naar de tweede ronde.

Fase 2: Diepgaande evaluatie en waarderingsscore eind mei 2025.

  • De geselecteerde voorstellen worden besproken in een beoordelingsvergadering en  tevens afgetoetst bij de jongeren.
  • Elk voorstel krijgt een waarderingsscore op basis van pro's en contra's.
  • De beoordeling richt zich op:
    • Concept en inhoud: Duidelijkheid en originaliteit van het artistieke plan.
    • Co-creatiemethodiek: Hoe jongeren/kinderen als medemakers worden betrokken.
    • Haalbaarheid: Budget, planning en productiecapaciteit.
    • Relevantie binnen BRONKS: Hoe het project aansluit bij de missie en visie.
  • De projecten met de hoogste scores gaan door naar de derde ronde.

Fase 3: Finale selectie en unanieme stemming begin juni 2025.

  • De overgebleven voorstellen worden met elkaar vergeleken.
  • De juryleden formuleren argumenten voor en tegen elk project.
  • Er wordt een finale stemronde gehouden waarin unanimiteit vereist is voor de definitieve selectie.
  • Slechts één project wordt uiteindelijk gekozen.

 

3. Onpartijdigheid

De procedure streeft naar een eerlijke en transparante beoordeling aan de hand van een open dialoog.

Om de integriteit van het selectieproces te waarborgen, hanteert BRONKS regels rond belangenverstrengeling en onpartijdigheid:

  • Beoordelaars met directe connecties tot een aanvrager (zoals een nauwe samenwerking in het verleden of een persoonlijke relatie) onthouden zich van stemming en nemen niet deel aan de bespreking van dat specifieke voorstel.
  • Diversiteit van de jury: Door een mix van theatermakers uit het bredere podiumkunstenveld, leden van het BRONKS-team en de Teen-jury wordt een breed perspectief gewaarborgd.
  • De discussies binnen de jury verlopen volgens transparante besluitvormingsprocedures, waarbij ruimte is voor verschillende perspectieven en een onderbouwde eindbeslissing.

 

4. Communicatie van het besluit

BRONKS benadrukt dat een afwijzing geen negatief oordeel is over de kwaliteit van een voorstel, maar een keuze binnen een competitief veld.  Alle deelnemers worden aangemoedigd om in de toekomst opnieuw deel te nemen aan open calls.

  • Afgewezen voorstellen: Kandidaten die niet zijn geselecteerd in de eerste fase, worden via e-mail op de hoogte gebracht.
  • Kandidaten die niet zijn geselecteerd in de tweede fase, ontvangen een e-mail met een toelichting op het besluit en een uitnodiging voor een online-meeting bij interesse in verdere feedback.
  • Geselecteerd project: De gekozen theatermaker wordt op de hoogte gebracht en uitgenodigd voor een verdere bespreking over de productieplanning

 

BLIJF OP DE HOOGTE!

Schrijf je in op onze elektronische nieuwsbrief via onderstaande link.

Inschrijven